יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

איפוק זה כוח


בימים האחרונים דובר הרבה מאוד על "הפלת משטר חמאס" בעזה, על "הכנסת כוחות צה"ל וכיבוש הרצועה" ועוד כהנה וכהנה הבלים שמנותקים מהמציאות.

ישנו גל פופוליסטי זול שמסמא ומטעה את עיניי הציבור הרחב. גם ברשתות החברתיות אפשר למצוא אנשים שמכלים את זעמם על הנעשה בדרום הארץ ע"י הוצאת קיטור מילולי.
מצד אחד, הקריאות לכיבוש עזה מובנות – בעיקר לתושבי הדרום שסובלים ממטר רצחני של טילי קאסמים וגראדים, אך מצד שני
, חשוב לזכור איפה אנחנו חיים, מי השחקנים מולנו ולקראת מה אנחנו מתקדמים. במילים אחרות – לחשוב עם הראש ולא עם הלב.

"
ישראל לא עושה כלום", "להפציץ בלי רחמים", ועוד שלל "פנינים", הם מנת חלקה של הרשת החברתית הרוגשת והגועשת בימים האחרונים.
ובכן, האם ישראל היא המדינה היחידה בעולם? האם המדינה לא תלויה במדינות אחרות? פתאום הערבים לא שולטים בעולם ע"י כסף ונפט? האם רק החמאס יושב בעזה ואין ארגונים אחרים, וכל פעולה שתהיה נגד החמאס, רק תהיה לטובת הארגונים האחרים בסופו של דבר ש- הפתעה
- הרבה יותר קיצוניים מהחמאס?
על כל השאלות הללו אנו לא מקבלים תשובה מאותם אנשים שידם קלה על ההדק.אין שום טיפת התחשבות ביחסים הבינלאומיים. מבחינת אותם האנשים, ישראל תעשה ככל העולה על רוחה.

כן, גם אני הייתי רוצה לראות תגובה יותר חריפה, אך לצערי, בתור ריאליסט, יודע אני שהדבר לא אפשרי בתקופה הנוכחית.
ועדיין, חשוב וצריך לזכור, שבתקופתה של הממשלה הנוכחית, כל ניסיון לאיים ולפגע באזרחי ישראל נתקל בהתנגדות נחושה, מושכלת וממוקדת, תוך התחשבות באזרח העזתי הממוצע והימנעות ממצב של פשע מלחמה, שכמעט ולא אפשרי לאור הצפיפות של השכונות והשימוש הציני שעושה החמאס ושאר הארגונים באזרחי עזה כמגן אנושי ובאמבולנסים ממולכדים, מלאי טרוריסטים, או מלאי תחמושת.
לכן ההישג הביטחוני גדול. ישראל החזירה את כוח ההרתעה בשנים האחרונות והעובדה היא שהפיגוע הראשון שהיה בתקופת ממשלתו של נתניהו, קרה רק לאחר שנתיים בתפקידו.
גם לאחר הפיגוע הרצחני האחרון, שוב, הטרור קיבל פגיעה אנושה. חיסול כל צמרת הביטחון של ארגון ועדות ההתנגדות העממית.
צריך להבין שחיסול כל ההנהגה של הארגון הזה מהווה כמעט מכת מוות בשבילו (אנו חוזים בפרפוריו האחרונים). בשונה מארגון כמו אל-קעידה, למשל, שמצמיח מנהיג חדש מיד לאחר חיסול בן-לאדן (למרות שהיה רק "הרוח" החיה מאחורי הארגון גם כשהיה בחיים), לארגון קטן אין כמעט אפשרות להתרומם חזרה. לכן ההישג ענק, לכן הפגיעה כן קשה.
כל מי שטוען שישראל לא הגיבה בחוזקה, רצוי שיתעסק בנושאים ותחומים אחרים.


כיבוש הרצועה – לא יתרון, אלא חיסרון

ברגע שישראל "תנקה" את עזה ותפיל את משטר חמאס (וברור לכל שהיא יכולה לעשות את זה), הדבר אומר במפורש, שהאחריות של עזה חוזרת לישראל.
הווה אומר - הוספת סיוע כלכלי עצום לביטחון, תגבור חיילים, תחמושת, הצבת מערכות נשק קרקע-קרקע, וקרקע-אוויר, הקמת מוצבים בגזרה, תשתיות ועוד ועוד.
שלא נדבר על כך שישראל תהא מחויבת לדאוג לתושבי עזה ע"פ אמנת ג'נבה - בין אם זה במזון, תשתיות ותברואה. מדובר בדברים שעולים הון תועפות. וחמור מזה - דברים שלא מתוכננים בתקציב.
ובל נשכח את גולת הכותרת, כמובן - סיכון חייהם של חיילים שיוצבו אחרי הגבול בעזה
.

קצת מוזר לשמוע ולראות את אותם האנשים (רוב האזרחים תומכים ב"מחאה") שמניפים את דגל המאבק החברתי בחסות "מחאת" האוהלים וה- "צדק חברתי" – על כל המשתמע מכך – מסכימים לקיצוץ בתקציב הביטחון, ואילו יום לאחר מכן, צועקים שצריך לכבוש את רצועת עזה ולהפיל את משטר החמאס. שני דברים שמנוגדים האחד לשני, כרחוק מזרח ממערב.
הפופוליזם מרקיע שחקים – ההמונים נשטפים לאן שהגל לוקח אותם. יום אחד אומרים להם בתקשורת, וסוכני החיברות, שקיצוץ במשרד הביטחון נדרש לצורך צדק חברתי ויום למחרת טוענים שיש צורך בכניסה לעזה, שפירושה אחד הוא – הגברת התלות הכלכלית של הצבא במדינה.


ומה במישור הבינלאומי?
ספטמבר באופק ומדינת ישראל חייבת את המעצמות לצידה בהצבעה באו"ם. כל הפצצה בעזה מסכנת את התמיכה של המעצמות בישראל (לא משנה מי צודק, משנה מי חכם. העולם, מה לעשות, לא אובייקטיבי וצריך לשחק את המשחק), נותר רק לדמיין מה תהיה התגובה אחרי "כיבוש עזה" או "הורדת חמאס". הגינויים יתעופפו באוויר, המעצמות האירופאיות ישלחו אותנו להסתדר לבד ובין לבין יגישו תביעות בבית המשפט בהאג, וישראל תישאר רק לחסדי ארה"ב - ועם אובמה בשלטון, גם זה לא בטוח - שתטיל, אמנם, וטו בהצבעה, אך מצד שני, הדבר לא יעזור אל מול ההשפלה והתבוסה הצורמת מול כמעט כל העולם, מה שיגרור את ישראל להסדר שלא מרצונה, ואם תסרב בכל זאת, או אז תגענה הסנקציות, החרמות וכו' וכו'.

וכל זה מדוע? רק בגלל שההמונים צמאים לדם ונקמה.
אמר פעם דוד בן-גוריון: אני לא יודע מה העם רוצה, אני יודע מה העם צריך. נתניהו מצידו, יודע גם יודע זאת ולכן נמנע כרגע מתגובה פופוליסטית שרק תכאיב לישראל בחזרה.

נתניהו גם זוכר את גלעד שליט, כן, אותו חייל שההמונים צעדו בכבישים לכבודו וכעת מתעלמים ממנו.
הם מתעלמים מהעובדה שהחמאס מחזיק בשליט כבן ערובה ושכל פעולה של צה"ל נמדדת בחמאס, שיכול להכריע את גורלו של החייל לפי התוקפנות הצה"לית.

כן להגיב – לא להשתוללות

ישנן דרכים אחרות לטפל בבעיה. יש לתת קרדיט להנהגה, שמבינה "קצת" יותר מהפרשנים בחדשות, להחליט למה לא כדאי להפיל את החמאס (עוד לא הזכרתי את הארגונים הקיצוניים אף יותר, שיתפסו את המושכות לאחר שהחמאס יתרסק) ולמה כן כדאי פעולות ממוקדות.
בטוחני שראש הממשלה ושר הביטחון לא יושבים מול הטלויזיה לקול הגראדים בב"ש ומתגלגלים מצחוק.

התגובה של ישראל חייבת להתבצע לפי שני פרמטרים:

.1. החמאס נשאר לא מעורב ו-ועדת ההתנגדות העממית ממשיכה לפעול - ישראל צריכה להמשיך ולפגוע דרך האוויר במתקנים של הארגון ובאנשיו, במנהרות שלו ובכל מי שמעורב איתו.
זאת ע"י פעולה ממוקדת בלבד ומהאוויר בלבד.

.2. החמאס מתערב (אין לו אינטרס) - אם הוא אכן יתערב ויחל מערכה נגד ישראל, על חיל האוויר להפציץ תשתיות ברצועה, מבני מפקדה, מנהרות של החמאס, לבצע סיכולים ממוקדים בבכירי הארגון (לא בראשי הארגון). יש להפסיק את זרם החשמל לרצועה. בנוסף - הטלת סגר מוחלט על עזה דרך המעברים שלנו ותיאום עם המצרים על סגירת מעבר רפיח.

בכל מקרה, בשום פנים ואופן, ישראל לא צריכה להיגרר להסלמה חריפה יותר. זה לא האינטרס שלה, בטח לא לפני ספטמבר.
זו תהיה מכת מוות למאמצים הדיפלומטיים העצומים של משרד החוץ ונסיעותיו של ראש הממשלה לסדרת פגישות עם מנהיגים באירופה. בטח ובטח לא אחרי שמפקד הרפובליקה העממית של סין היה השבוע בביקור במדינה. הסינים ידועים בעקשנות שלהם בכל הקשור לאי-מלחמה בטרור, כשזה נוגע לישראל. גם בהצבעות באו"ם הם כמעט תמיד פרו ערבים (בעיקר בגלל הנפט הערבי).
ראש הממשלה, מצידו, בוודאי ניצל את הביקור (אחד המפגשים החשובים שידעה ישראל מזה שנים) להעברת מסרים חשאיים לנשיא הסיני ושר הביטחון שוחח עם עמיתו על עסקאות נשק.

נפוליאון בונפרטה אמר בעבר הרחוק משפט שמסכם את המדינאות בקצרה: "ליבו של פוליטיקאי חייב להיות בראשו".
המצב עדין, המצב נזיל. לישראל אסור לזרוק לפח את כל ההישגים המדיניים האחרונים לקראת ספטמבר, לישראל אסור לשכוח את גלעד שליט, לישראל אסור לשכוח מה יקרה אחרי שעזה תיכבש.

6 תגובות:

  1. כתבה שיקרית ופחדנית. כן, שמענו. איפוק זה כוח. מלחמה זה שלום. רצח זה חיים. מזרח תיכון חדש. בולשיט!
    לישראל אסור להפקיר מיליון תושבים אפילו אם קיימים מיליון תרוצים. לישראל אסור לשחרר רוצחים עבור גלעד שליט כי זה לא מוסרי. לישראל אסור לשכוח מה יקרה אם היא לא תנצח את חמס. ואכי חשוב – לישראל אסור להתקפל מול מוסלמים אפילו אם הם שולטים בעולם ע"י כסף ונפט.
    אלטרנטיבה - השמדת מדינת ישראל.

    השבמחק
  2. אני ממש לא מבין למה אתה פוסק בכזו החלטיות שהפלת שלטון החמאס שווה באופן חד משמעי לכך שישראל תהיה אחראית על רצועת עזה.
    אולי תואיל בטובך להסביר למה בדיוק?
    שיבוא האבו-מה-זה וישתלט שם, או איזה מנהיג כנופייה אחר. מה זה קשור אלינו?
    אחרי שתסביר את הכשל הלוגי הזה אצלך, אפשר להמשיך לדון בשאר התיאוריה שלך.

    השבמחק
  3. כשל לוגי לא יכול להתקיים במקרה זה, כי הדברים לא נוגדים האחד את השני.
    אחרי שהבהרנו את זה, ניתן להמשיך ולענות על שאלתך, למרות שהיא מראה על תמימות רבה.
    אבו-מאזן לא יתפוס פיקוד על הרצועה משום שבעזה - והדבר נכתב גם במאמר - ישנם ארגונים קיצוניים אף יותר מהחמאס עצמו.
    אם צה"ל יפיל את חמאס, צה"ל יצטרך לשלוט ברצועה תקופה ממושכת עד שהפת"ח ישיג הסדר חדש עם הפגים האחרים, דבר שיכול לקחת המון המון זמן.
    וזה רק החלק האופטימי, שהפלגים האחרים יזנחו את דרך הנשק ויעברו לדיבורים.
    עוד לא דיברתי על תרחיש שלילי.

    לגבי המגיב הראשון, אין לי איך ולמען האמת אין גם טעם לענות על תגובה - ותסלח לי - איוולת שכזו, שכן אין בה טיפת בסיס הגיוני ומשהו לאחוז בו.
    אם תוכל לנסח את תגובתך בשנית, הפעם בצורה יותר קונקרטית ורציונלית, אוכל להגיב בהתאם.

    השבמחק
  4. נשארנו אותם יהודונים עם פסיכולוגיה של גטו. כשיזרקו עלינו פצצת אטום, (ובקצב כזה אני ממש לא פוסל את האפשרות) לא נגיב. כי באותו חודש חמס לא קיבל כסף מאירן, ואין להם איך לשלם משכורות לפקידים שלהם, ואבו-מאזן לא יתפוס פיקוד על הרצועה,וזה רק חלק קטן של חמס זרק עלינו פצצה, וצריך להתחשב מה יחשבו הטורקים ומיצרים, ובכלל זה לא מוסרי להגיב.

    השבמחק
  5. אין צורך בציניות וקיצוניות.
    ישראל יודעת להגיב - כשצריך. זה כל העיניין של המאמר.
    יש משפט שאומר - הנשר לא צד זבובים.
    שווה לחשוב על זה.

    השבמחק
  6. לצערי ישראל שכחה איך להגיב. אנחנו הפכנו ללעג של מזה"ת כולו בעקבות ההבלגה אחרונה. ושוב – לא משנה מה רצינו להשיג, משנה איך צד השני מפרש את החוסר תגובה .

    השבמחק