יום שישי, 22 באוגוסט 2014

מי רוצה להיות יותר מתלהם

התנהלות המזכירה טוקבקיסטים מתלהמים וחמומי מח. קרדיט לתמונה: Reuters.

 מסיבת העיתונאים שערכו אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה בוגי יעלו, הייתה חסרת תקדים ולא פחות ממדהימה. לא זכור ראש ממשלה במדינת ישראל שיצא כנגד שרים בכירים מהקבינט שלו באופן פומבי ועוד בזמן שהמדינה מנהלת מבצע צבאי.

בעשותו כך, רמז ראש הממשלה כי למעשה, לא נותרה לו כל ברירה, אלא לצאת בהתקפה חזיתית מול הציבור, מתוך תקווה שזה יהיה הדבר היחידי שיעזור לנהל את המבצע בשקט תעשייתי. הניסיונות החוזרים והנשנים להרגיע שרים בכירים, בתוך החדרים הסגורים ובקבינט , שליהגו את עצמם לדעת ואשר יצאו כנגד הקו הממשלתי הברור שהציבו ראש הממשלה ושר הביטחון, לא נחלו הצלחה.

התנהלות השרים עד כה – בייחוד שניים מהם – הייתה שערורייתית בכל אמת מידה מוסרית ומקצועית. במקום לשתף פעולה עם ראש הממשלה ושר הביטחון להצלחת המבצע הצבאי ולטובת מדינת ישראל, בחרו השרים לצאת שוב ושוב לתקשורת עם מידע סותר את המדיניות ולהציע כל אחד מצע סדור משלו, בבחינת תכנית ריאלטי בסגון "מי רוצה להיות יותר מתלהם".

שר בקבינט בהחלט יכול שלא להסכים עם ראש הממשלה או עם שר הביטחון, במסגרת מדינה דמוקרטית מערבית ומתוקנת. אך עליו להתנגד, להציע תכנית או להעלות את הנושאים שאינם נראים לו לנכון, בתוך החדרים הסגורים ובישיבות הקבינט ולא מעל דפי העיתון ומול מיקרופון באחד מערוצי הטלוויזיה.

נדמה, אפוא, כי חלק משרי הקבינט העדיפו להתנהל מול קהל בוחרים פוטנציאלי ולהרוויח הון פוליטי, מאשר להתנהל באופן מקצועי וממלכתי. שכן אם טובת המדינה הייתה עומדת לנגד עיניהם ואלו באמת ובמתים היו חושבים שהתכניות שבראשם בהחלט אמורות לתרום ולעזור במבצע הצבאי המתנהל כעת, היה עליהם להציג זאת לראש הממשלה ולשר הביטחון בארבע עיניים. אם תכניותיהם נפסלו בקבינט המדיני-בטחוני, היו חייבים ליישר קו עם התוצאה ולהמשיך לתכנית אחרת או לחלופין, לתמוך בממשלה בכל זאת.

לא ייתכן כי שרים ישראליים ומנהיגי מפלגות, אשר המליצו לאחר הבחירות על ראש הממשלה לנשיא המדינה והביעו בו אמון כמי שאמור להתוות את המדיניות האסטרטגית ואת הדרך בכל הרמות הקיימות, יחלו לצאת נגדו ולנצל שעת כושר אלקטורלית בכדי לטפס על גבו. באם שר מסוים אינו מסכים עם מדיניות הממשלה, יארוז נא את חפציו ויתפטר מהממשלה.

כל עוד אותם שרים מעדיפים להישאר בחיק החם של הממשלה ולהנות מהבורקסים והכיבודים הנלווים, חובה עליהם ליישר קו עם מדיניות הממשלה ולחדול מהברברת הבלתי-נלאית שכל מטרתה לגנוב ולאגור עוד קצת קולות ממחנה אלקטורלי חמום מח העובר מצד לצד כשבשבת ולפי רוח הזמן.

מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נבעה ממצוקה אמיתית של מי שמפריעים לו לנהל מדינה. לא רק בנימין נתניהו ויעלון צריכים להיות מודאגים מהמצב החריג, כי אם אזרחי ישראל עצמם, שכן במצב מתוח, מורכב ורגיש, בו כל שר מרשה לעצמו לקחת את המושכות לכיוונו ואינו מאפשר לראש הממשלה לנווט, תוך הפרעה וסיכול מתמידים – כולל הדלפות מתוך ישיבות הקבינט – קשה מאוד להצליח לנהל ולהתנהל ברצינות ובמקצועיות והדבר, כמובן, יכול לחלחל בנקל לפגיעה ישירה או עקיפה באזרחי המדינה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה