יום שלישי, 23 באוקטובר 2012

העימות השלישי לנשיאות ארה"ב - אובמה מרשים

נשיא ארה"ב, ברק חוסיין אובמה והמועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, בעימות אתמול.


 ראיתי הבוקר, באיחור של כמה שעות, את הדיבייט האחרון והסופי, בין הנשיא, ברק חוסיין אובמה ובין המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, מיט רומני.

העימות הנוכחי התמקד ביחסי חוץ וביטחון ונשאלו בו שאלות בנוגע לפיגוע הטרור בשגריר האמריקני בלוב, האביב הערבי, המאבק מול הגרעין האיראני, יחסי ארה"ב-סין , עיראק, אפגניסטן ופקיסטן.

עבור רומני, מדובר היה במוקש רציני, מכיוון שהוא לא היה מעוניין להציג חזית נפרדת לגמרי מהממשל האמריקני, מה שהיה גורם לציבור ריאקציה וכעס רב. כשמדובר בעניינים של ביטחון לאומי, לרוב אזרחי ארה"ב מאוחדים עם גישת הנשיא.
ואכן, הנשיא חוסיין אובמה נראה טוב יותר, חד ובטוח בעצמו. הוא הציג תשובות מתונות, שכלתניות וריאליות, תוך ניתוח גיאו-פוליטי וגלובלי מזווית ראייתו (שאפשר להתווכח על כך). אובמה השתמש כמה וכמה פעמים בתואר "מפקד הכוחות המזוינים", וכך הדגיש את ניסיונו מול רומני.
מנגד, מיט רומני נראה מעט מבולבל ולא מספיק תקיף ואגרסיבי, כפי שהיה בדיבייט הראשון, או אפילו בדיבייט בשני, אך אמר דברי טעם, כגון חולשתה של ארה"ב בעולם והסיכונים שבאביב הערבי.

אובמה הצהיר, באופן חד משמעי, כי יערוב לביטחונה של ישראל במקרה של תקיפה נגדה, באומרו ש"ארה"ב תעמוד לצד ישראל בכל התקפה עליה" והכריז ש"ישראל היא בת הברית הכי גדולה שלנו באיזור (המזרח התיכון, ע.ד)".

מנגד, רומני הזכיר שאובמה דילג על ישראל, תוך "מסע התנצלות" ברחבי המזרח התיכון ("והמדינות הללו זיהו את הדילוג הזה כמו שהם זיהו את מסע ההתנצלות"), ובכך
החליש הן את ארה"ב כמעצמה שמתרפסת בפני מדינת שונות והן את הקשר עם ישראל.
"ארה"ב לא דיכאה מדינות אחרות, אדוני הנשיא. ארה"ב שיחררה מדינות".
                                           
אובמה הגיב בכך שאמר, ש"כסנטור, הגעתי לביקור בישראל. אבל בניגוד לרומני, לא הלכתי לאסוף תרומות, אלא ליד ושם ולביקור בשדרות, שם פגשתי משפחה שהראתה לי את המציאות שחמאס אחראי לה".
עוד אמר, אובמה: "חשבתי לעצמי, מה הייתי עושה אם אלו היו הילדים שלי, שם בשדרות. ולכן, בתקופת כהונתי, ממשלת ארה"ב הביאה את היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות לשיא חסר תקדים והשקענו במערכות הגנה נגד טילים למנוע מקרים דומים".

בשאר הנושאים, רומני ואבמה הציגו זוויות דומות.
כך למשל, כשרומני נשאל, האם אובמה טעה כשנפטר ממובארק, ענה רומני - בשום שכל – ש"לא. הנשיא פעל נכון. אלא שאם היה פועל מוקדם הרבה יותר והיה מזהה את הנפיצות והר הגעש שהולך להתפרץ בעולם הערבי, היינו יכולים להעביר את מצרים לדמוקרטיה בצורה הדרגתית ולא תוך כדי פיצוץ".
רומני גם צידד בנשיא, בנוגע לחיסול אוסמה בן לאדן, אך גם פה הסתייג ואמר ש"פקיסטן אמורה להיות בעלת ברית, אך בפועל היא מתנהגת אחרת. על ארה"ב לפעול למען שיפור היחסים עם השלטון בפקיסטן. זו מדינה שמחזיקה מאות ראשי נפץ גרעיניים. מדובר בנקודה מאוד אסטרטגית".

שני המועמדים התייחסו גם לאיראן ופה ידו של אובמה הייתה על העליונה. אובמה טען, כי ממשלו הטיל את הסנקציות הקשות והכבדות ביותר שהוטלו על מדינה מסוימת.
אובמה טען שלצורך סנקציות טובות ומשמעותיות, היה על ארה"ב ליצור קואליציה ולצרף לכך גם את ארה"ב וגם את סין, ובכך רמז לכך שרומני רואה את רוסיה וסין כיריבות וכי הדבר לא משרת את האינטרס האמריקני.
בנוסף, אובמה עמד על כך ש"כל עוד אני נשיא ארה"ב, איראן לא תהיה גרעינית. כל האופציות על השולחן".
רומני הסכים עם אובמה בקשר לסנקציות (וזה עקץ אותו באומרו ש"אני שמח שאתה חושב שאנחנו עושים עבודה טובה"), אך טען שיש מקום לסנקציות יותר הדוקות.

בנוגע לסוריה, רומני הטיח באובמה את המציאות הקשה של טבח יומיומי. אובמה ענה, ש"הרכבנו קואליציה עולמית שהטילה סנקציות על סוריה, בשיתוף כל הגורמים. בנוסף, אנחנו עוזרים למורדים בסוריה להפיל את בשאר אסד. אך צריך לעשות זאת בזהירות. איננו רוצים שבסופו של דבר, הנשק הזה יופנה אלינו. עלינו לעשות זאת לאט ולראות מול מי אנחנו עובדים".
עוד הוסיף הנשיא: "קח לדוגמא את לוב. הצלחנו למנוע מהמשבר להחריף, בעזרת הקואליציה שיצרנו.
וכשהגיע הזמן להוריד את קאדפי, המושל, אתה טענת שזו תהא טעות. ובכן, תאר לך מה היה קורה אם קדאפי היה עדיין בשלטון. מדובר באדם שרצח יותר אמריקנים מכל אחד אחר, כולל אוסמה בן לאדן".

רומני הזכיר כי המזרח התיכון עומד על חבית נפץ: "בלוב רצחו שגריר, במצרים שולטים האחים מוסלמים, בסוריה נטבחים מאות אנשים מדיי יום ובשאר אסד עדיין שולט, איראן קרובה 4 שנים יותר לנשק גרעיני ורוסיה מחמשת את אויבינו".

אובמה, מנגד, טען שארה"ב יצאה הן מאפגניסטן והן מעיראק וכעת תוכל להקצות יותר כסף ומשאבים לחינוך ולמחקר פנימה. הוא טען שבלוב יש כעת דמוקרטיה כאשר נבחרה ממשלה דמוקרטית והעובדה שהמוני אנשים צעקו, "אמריקה, אנו לצידך', לאחר הטבח בשגריר האמריקני, מעידה על כך. גם במצרים ישנו תהליך דמוקרטי והם יודעים היטב שהפרת הסכם השלום עם ישראל היא חציית קו אדום ברור מבחינתינו".

רומני השכיל להשתמש גם בדיון הזה בנושא הכלכלי והזכיר בכל אפשרות את החור הכלכלי שנוצר בעת ממשל אובמה. הוא אף השתמש, בחוכמה, בנושא בכדי להסביר עד כמה נחלשה ארה"ב בזירה העולמית. "נשיא איראן מסתכל על החוב שלנו וחושב שאנחנו לא מסוגלים לדבר". הוא הסביר כי העולם רואה את הכלכלה האמריקנית קורסת ולכן ארה"ב נתפשת כחלשה בזירה הגלובלית והאינטרסים שלה נפגעים.

כשאובמה טען שרומני יצמצם את תקציב ההשכלה והחינוך בארה"ב, רומני הגיב כשאמר, שבזמן כהונתו כמושל במסצ'וסטס, המדינה דורגה במקום הראשון במתמטיקה ובאנגלית.
אובמה טען כי מדובר ברפורמה שנעשתה לפני שרומני נכנס לתפקיד, אך רומני טען ש"האמת היא שזה היה בתקופה שלי, אדוני הנשיא. ואתה טועה בעובדות".
אגב, מבדיקה שערך ערוץ החדשות
ABC, נמצא כי רומני הוא זה שדיבר אמת.

השיא הגיע כאשר רומני טען שחיל הים של ארה"ב חנוק וזקוק בדחיפות לסיוע של אניות. רומני הזכיר שככל שהשנים עוברות, הולכות ופוחתות הספינות בחיל הים וזו טעות של הממשל.

אובמה, מצידו, הגיב בשיא הזלזול: "נדמה לי שהמושל רומני לא בזבז מספיק זמן בכדי ללמוד איך הצבא שלנו עובד. הזכרת את הנבי (חיל הים) שלנו ואת הספינות שהולכות ומתדלדלות. ובכן, המושל, נשארו לנו גם כמה סוסים וכידונים. זה בגלל אופי השינוי של הצבא שלנו.
יש לנו את הדברים האלו שנקראים 'נושאות מטוסים', שמטוסים נוחתים עליהם. יש לנו גם את הספינות האלו, שצוללות למים. צוללות גרעיניות.."


לפי הסקרים האחרונים, אובמה ניצח בעימות הזה. ונכון שישנם סקרים שרומני מוביל או סקרים שמעידים על שוויון בין שני המועמדים.
אך בסופו של יום, כשמסתכלים על האלקטורים, התמונה לא ממש מעודדת עבור רומני. המדינות שהוא חייב לנצח בהן בכדי לזכות בנשיאות, אוהיו ואייווה, נוטות בבירור לטובת אובמה.

גם אם העימות של יחסי החוץ משפיע הכי מעט על העם האמריקני (שמתעניין בימים אלו הרבה יותר בפן הכלכלי, בו לרומני יש יתרון גודל על פני אובמה), ניכר כי אובמה יכול להמשיך לחייך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה